Yanma
Yakıtların oksijen ile
tepkimeye girerek ısı ve diğer yanma ürünlerinin oluşmasına “yanma” denir. Biz havanın içindeki
yanma için gerekli olan oksijen ile birlikte yakıt ile karıştırarak yanmayı
gerçekleştiriyoruz. Bu hava miktarının gerekenden az olması, gerekenden çok
olması ya da gerektiği kadar olması yanmanın özelliklerini belirler dolayısıyla
oluşan ısı miktarını ve diğer yanma ürünlerinin cins ve miktarlarını belirler.
Bu nedenle yakıt-hava karışımındaki hava kadar olması durumuna göre
yanma:
a) Az hava ile yanma,
b) Fazla hava ile
yanma,
c) Tam yanma olarak
isimlendirilir.
a) Az Hava İle
Yanma
Az hava ile
yanmanın en belirgin özelliği lazer gazının çok koyu renkli ve isli olmasıdır.
Ayrıca alev rengi de olması gerekenden daha koyu renktedir. Ayrıca orsat cihazı
(baca gazı analizörü) ile baca gazı çözümlenmesi yapıldığında fazla miktarda CO
(Karbonmonoksit) görülecektir. Bu durumda ısı geçiş yüzeylerinde is ve kurum
birikecek, ısı geçişi zorlaşacaktır. Hem bu nedenle hem de yaktığımız yakıtın
kimyasal enerjisinin tamamını ısıya çeviremediğimizden dolayı yakıt tüketimimiz
artar. Ayrıca zehirli bir gaz olan CO, gazını ve is ve kurumu bacadan
attığımızdan dolayı çevre kirliliğine neden oluruz.
| |
Bu da
bilindiği gibi hem işletme ekonomisini, hem ülke ekonomisini hem de yaşadığımız
çevre için büyük kayıptır.
b) Fazla Hava ile
Yanma
Fazla
hava ile yanma durumunda alev rengi çok açık ve parlaktır. Baca gazı hemen hemen
gözle görülmez. Bu durumda ocak sıcaklığı düşer. Baca gazı sıcaklığı artar.
Böylece aynı miktardaki buharı elde etmek için daha fazla yakıt yakmak durumunda
kalırız. Daha fazla yakıt yaktığımız için daha fazla baca gazı atarız.
Dolayısıyla çevreyi de gerekenden daha fazla kirletmiş oluruz. Yine hem işletme
ekonomisi yönünden, hem ülke ekonomisi yönünden hem de çevre sağlığı yönünden
olumsuz bir durum ortaya çıkmış oldu.
Demek
ki az hava ile yanma da fazla hava ile yanma da aynı şekilde
zararlıdır.
c) Tam
Yanma
Tam
yanmada genellikle alev rengi katı ve sıvı yakıtlarda açık sarı – portakal
renginde, gaz yakıtlarda ise mavidir.
Yanma
ürünlerinde ve geri kalan kısımlarda yanıcı madde bulunmaz ise yanma tam
yanmadır. Baca gazı içinde CO bulunmamalıdır. Baca gazı içinde CO
(Karbonmonoksit) bulunması hem çevreye zarar verecektir, hem de yakıt miktarını
arttırır.
Ayrıca
O2 ölçümü ile de yanmanın fazla hava yönünde olup olmadığı
araştırılmalıdır.
Bunların dışında baca gazı
sıcaklığı da kazan verimi üzerinde direkt rol oynar. Baca gazı sıcaklığı yakıt
cinsi ve yakıt bileşenlerine bağlıdır. Kükürt ve kükürtlü bileşikler içeren
yakıtlarda baca gazı sıcaklığı 180° C altına düşürülmemelidir.
Aksi halde kükürt havanın içindeki oksijen ve hidrojenle birleşerek sülfürik
asit oluşumuna olanak verilmiş olunur.
İdeal
bir yanma da baca gazının karbondioksit ve azot gazından oluşması gerekir. Fakat
biz genellikle yanmayı bir miktar fazla hava ile yaparız.
Ayrıca
doğalgaz içinde kükürt bulunmadığından baca gazı sıcaklığı 56 °C’ ye kadar
düşürülebilinir.
Yakıtın içinde karbon miktarının artması alev
renginin kırmızıya dönmesine, hidrojen miktarının artması ise yanma sonucu
oluşan su miktarının (su buharı) artmasına neden olmaktadır.
İyi bir yanma neticesinde baca gazı
içinde % 12-13 CO2 bulunmalı, CO miktarı ise mümkün olan en alt seviyeye
indirilmelidir.
|
YANMA NEDİR?
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)
MYK KONULARINDAN TOPLANMIŞ BİR ÇALIŞMA
MYK KONULARINDAN TOPLANMIŞ BİR ÇALIŞMA https://www.turkiye.gov.tr/myk-mesleki-yeterlilik-belgesi-dogrulama MYK KONULARINDA...
-
Meyve ve sebzelerin besin değerleri ELMA: C ve E vitamini, folik asit, pektin ve flovonoid içerir. Bağırsak sistemin...
-
YAKITLARIN ISIL DEĞERLERİ Alt Isıl Değerler Üst Isıl Değerler YAKIT k-Cal kWh k-Cal kWh MİKS L...
-
CE İşareti malların serbest dolaşımını sağlayabilmek amacıyla Avrupa Birliği'nin, 1985 yılında oluşturduğu"Yeni Yaklaşım" ...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder